X
تبلیغات

.: خـــتــــــم قـــــــــرآن :. - خـود ارضـایـی - مـشـکـل بـرخـی از جـوانـان

يکي از مسائلي که متاسفانه براي بعضي از جوانان عزيز مطرح است و تبديل به يک مشکل بزرگ براي آنان شده، مسئله‌ی زشت استمناء يا همان خود ارضايي است.

لازم است قبل از اين که به بررسي خوداارضايي از ابعاد مختلف بپردازيم؛ تعريفي از خودارضايي ارائه دهيم.

«خودارضايي» که به اين عمل در مردان «استمناء»[1] و در زنان «استشهاء» مي گويند [2] ، به معناي اين است که :«انسان- نعوذبالله- بدون عمل نزديکي و جماع به قصد خروج مني، با خود کاري کند که منجر به خروج مني شود».

براي اين که اين تعريف کاملا روشن شود و به سوالات احتمالي پاسخ داده باشيم ذکر چند نکته و مسئله  ضروري  به نظر مي رسد:

نکته ي اول: اين است که احکام مني در زنان با مردان کمي متفاوت است.در مردان اگر ماده ي مني بيرون آيد شخص جنب مي شود. اما در زنان علاوه بر اين حالت اگر از آن ها در زماني که به اوج لذت جنسي رسيده اند رطوبتي بيرون آيد آن رطوبت در حکم مني است و جنب محسوب مي شوند.

پس در دختران و زنان اگر مرتکب اين عمل زشت شوند و به اوج لذت جنسي برسند، رطوبتي که در آن حال از آنها خارج مي شودحکم مني دارد ، و عمل آنها استمناء محسوب مي شود.

البته چون که این مسئله یک مسئله مهمی است و نظرات مراجع تقلید کمی تفاوت دارد لذا لازم است هر شخص به فتوای مرجع تقلید خود رجوع کند.

نکته ي دوم: پزشکان و متخصصان نيز خودارضايي را همين گونه تعريف نموده اند و اگر بعضي از آن ها در تعريف خودارضايي حالت بدون انزال را هم ذکر کرده اند[3] از اين جهت بوده که زنان را هم شامل شود.

نکته ي سوم: آن است که از ديدگاه فقهاء و شرع مقدس اسلام اگر شخصي به نيت خروج مني ، با خود کاري کند که مني خارج شود ، اما به هر دليل مني خارج نشود باز اين کار گناه و بدون شک از مصاديق شهوت راني حرام خواهد بود. پس عده اي نبايد اين گونه تصور کنند که اگر مني از آنها خارج نشود مرتکب عمل حرامي نشده اند.

پزشکان و متخصصان نيز تصريح دارند که اگر  استمناء حتي بدون انزال ( خروج مني) باشد باز سبب پيدايش عوارضي در جسم و روح شخص خواهد شد.

نکته ي چهارم: استمناء و خودارضايي منحصر در يک حالت خاص ويا يک شيوه ي خاصي نيست، بلکه شامل هر کاري که باعث شود انسان به اوج لذت جنسي و يا ارضاي جنسي- خارج شدن مني-  برسد؛ مي شود ولو آن کار، نگاه به يک فيلم مستهجن و يا حتي فکر به مسائل شهوت انگيز به قصد استمناء باشد.

متأسفانه بعضي از جوانان متوجه ي اين نکته نيستند و به خيال اينکه استمناء و خودارضايي منحصر در يک حالت خاص است، ناخودآگاه به اين عمل شوم گرفتار مي شوند.

نکته ي پنجم: همان گونه که گفتيم استمناء در زنان هم وجود دارد ولي از نظر اسلام و علم روانشناسي عمل آنان را «استشهاء»مي گويند، اما از نظر عوارض و خطرهايي که به بار مي آورد، با عوارض استمناء که در مردان است مساوي است و هيچ فرقي ندارد و بلکه در مواردي شايد خطرات بيشتري هم داشته باشد.

خودارضايي و استمناء در واقع، يک نوع کامجوئي بدلي و سوء استفاده کردن شخص از خودش مي باشد. اين کار علاوه بر اين که مانند سايرانحرافات جنسي ديگر از ديدگاه شريعت اسلام حرام وممنوع است و جزو گناهان کبيره محسوب مي شود، ضررهاي فراواني، هم براي جسم و هم براي روح و روان انسان دارد.

شخصي که اين کار را مي کند انواع خطرها و بيماري ها را به سوي خويش دعوت مي کند. اين کار کم کم به صورت يک عادت مي شود و انسان را به خود معتاد مي کند و در واقع اين همان نقطه ي آغاز بدبختي و هلاکت شخص است.

خودارضايي، تمام توان ونيروي انسان را از بين مي برد و بدن سالم و قوي انسان را، در برابر کوچک ترين بيماري ضعيف و ناتوان مي سازد حتي به گونه اي- که به گفته ي متخصصان- يک سرماخوردگي همراه با تب مي تواند انسان مبتلا را به مرز مرگ پيش ببرد. لذا دين مبين اسلام براي اينکه اين ضربه سهمگين بر پيکر نورس و رشيد نوجوانان و جوانان وارد نشود و روح و روان آنان از اين مخرب ها در امان بماند اين عمل شوم را حرام کرده است.

ما در این مقاله سعی و تلاش داریم تا این مطلب  را از ابعاد مختلف بررسی کنیم و جوانان را با خطرات و راه رهایی از این کار خطرناک آشنا سازیم به امید اینکه مانعی باشد از ارتکاب به این عمل و انگیزه‌ای بر ترک برای کسانی که مشغول به این کار هستند. لذا مطالب خود را در پنچ قسمت ارائه می‌کنیم:

 

1. استمناء و خود ارضایی از دیدگاه قرآن و روایات

2. استمناء و خود ارضایی از دیدگاه دانشمندان و محققان 

3. ضررهای استمناء و خود ارضایی

۴. دستورهای ده گانه برای ترک استمناء و خود ارضایی  

 

1. استمناء و خود ارضایی از دیدگاه قرآن و روایات

در هيچ کدام از اديان آسماني خودارضايي و استمناء جايز شمرده نشده است،دين مبين اسلام نيز، همانند ساير اديان اين عمل زشت و عادت شوم را حرام و ممنوع مي داند و آن را جزء گناهان کبيره برمي شمرد و تمام فقهاء و مراجع هم،  فتوي به حرمت آن داده  و آن را جزء مبطلات روزه برشمرده اند و احکام خاصي را براي آن ذکر نموده اند.

قرآن کريم در سوره ي مؤمنون آيه ي 7  مي فرمايد:

«... فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاءَ ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ؛

هر کس راهي، غير از همسر و کنيزش (جهت بهره گيري جنسي) طلب کند، از تجاوزکاران است».

اين آيه بدون شک بر اين مسئله دلالت مي کند که اگر شخصي بخواهد راهي غير از همسر و کنيز[4] خود براي دفع شهوت خويش برگزيند از گنهکاران و متجاوزين به حکم الهي و انساني است. و واضح است که خودارضايي هم ، راهي غير از همسر و کنيز است

پيامبر اکرم(صلي الله عليه و آله) فرمودند:

«اَلا لَعنَهُ اللهِ و المَلائِکَهِ والنّاسِ اَجمَعينَ... عَلي ناکِحِ يدِه؛[5]

لعنت خداوند و فرشتگان و مردم همگي... بر کسي که خودارضايي کند.»

 

امام صادق (عليه السلام) در مورد شخصي که - نعوذبالله - خودارضايي مي کند فرمودند:

«ثَلاثَهٌ لا يکَلِّمُهُم اللهُ يومَ القيامهِ و لا ينظُرُ اِليهِم و لا يزکّيهمِ و لَهُم عذابٌ اَليمٌ.... النّاکِحُ نَفسَهُ؛[6]

سه کس هستند که خداوند روز قيامت با آن ها نه سخن مي گويد، نه، به آنان نگاه مي کند و نه پاکشان مي دارد و عذابي دردناک دارند: (يکي از آنها) کسي است که با خود ازدواج مي کند (خودارضايي مي کند)».

 

همچنين امام صادق (عليه السلام) در حديث ديگري، در پاسخ شخصي که از استمناء و خودارضايي سؤال کرد، فرمودند:

«اِثمٌ عظيمٌ قَد نَهي الله ُتعا لي عَنهُ في کتابهِ، و فاعلُهُ کَناکِحِ نفسِه و لَو علمتُ بِمَن يفعُلُه ما اکلتُ مَعَه؛[7]

(خودارضايي)  گناه بزرگي است که خداي متعال در کتاب خود، از آن نهي فرموده است و شخصي که اين کار را مي کند مانند کسي است که با خودش ازدواج کند و اگر بدانم کسي اين کار را مي کند، هرگز با او غذا نمي خورم».

 تذکر: اگر کسی بر اثر استمناء منی از او خارج شود غسل جنابت بر او واجب می شود. - البته همانگونه که در ابتدا گفتیم خروج منی در زنان با مردان متفاوت است.                                                          

 

2. استمناء و خود ارضايي از نگاه دانشمندان و محققان

کانت» در خصوص اين عمل شوم، چنين مي نويسد:

«هيچ چيز به اندازه ي کام گرفتن از خود(خودارضايي)، ذهن و جسم را ضعيف نمي کند و اين نوع شهوتراني با طبيعت (آدمي) به کلي مغاير است، (اما) نبايد هم اين موضوع از کودک ( نوجوان و جوان) پنهان بماند، بايد آن را با همه ي زشتي اش پيش روي وي قرار داده، و گفت  بدين طريق از توليد مثل مي افتد. بايد به وي گوشزد کرد که اين عادت زشت، بيش از هر چيز ديگري قدرت جسمي اش را نابود مي کند؛ با اين کار دچار پيري زودرس مي شود، هوشش زيان فراوان مي بيند... »[8]

 

«کينزي» يکي ديگر از محققان که ساليان دراز به تحقيق درباره مسائل جنسي پرداخته، مي نويسد:

«مشکل است تصور کرد چيزي بهتر از اين عمل بتواند به طور مداوم به شخصيت فرد، لطمه بزند.»[9]

وي در مورد زنان مبتلا معتقد است:

«هيچ نوع فعاليت جنسي ديگر مثل اين عمل ناراحتي و نگراني خاطر زنان را فراهم نمي سازد.»[10]

 

مشاهدات دکتر هوچين سون ثابت مي کند: «عموم ناراحتي‌هاي مربوط به دستگاه تناسلي از آثار «استمناء» و ناراحتي‌هاي شبکيه چشم و مشيميه از آن سرچشمه مي‌گيرد»[۱۱]

 

نويسنده مزبور تصريح مي کند: «اشخاصي که به اين عادت مذموم مبتلا هستند به محض گرفتاري به يکي از بيماري‌هاي وخيم به آساني نمي‌توانند گريبان خود را از چنگال مرگ نجات دهند.» [۱۲]        

 

«هوفمان» مي‌گويد: جواني را ديدم که از پانزده سالگي گرفتار اين اعتياد شوم شده بود و تا سن 22 سالگي آن را ادامه داده بود. او چنان دچار ضعف قواي جسماني گرديد که هنگامي که مي‌خواست کتابي را بخواند چشم‌هايش سياهي رفته، سرش درد مي‌گرفت، حالتي شبيه سرسام به او دست داده بود، مانند افراد مست دچار سر گيچه شده بود، حدقه‌هاي چشم او بيش از حد معمولي گشاد و باز شده، و در قعر چشم‌هاي خود درد شديدي احساس مي‌کرد».[۱۳]

 

 

3. ضررهاي استمناء و خود ارضایی

برای استمناء و خود ارضایی (یا جلق) ضررهای فراوانی بر شمرده‌اند، که ما در سه بخش آنها را بازگو می‌کنیم:

 

ضررهای جسمانی:

کمر درد، کم خونی، لاغری، پیری زود رس، ضعف مفاصل، ضعف عمومی بدن، ضعف چشم و بینایی، عقیم شدن و ناتوانی در تولید مثل، انزال زودرس، تنگی نفس، لرزش دست، زشتی چهره و از بین رفتن طراوت صورت، خرابی اشتها.

 

ضررهای روحی و روانی:

ضعف حافظه و حواس پرتی، شک و تردید، خود کم بینی، افسردگی، ضعف اعصاب و پرخاش‌گری، تند خویی، ضعف اراده، کسالت دائمی، حسادت. 

 

ضررهای اجتماعی:

فرار از اجتماع، بی میل شدن به همسر و ازدواج، بی غیرت شدن، از بین رفتن عزت، پاکی و شرافت، احساس طرد شدن، میل به گوشه گیری، ناتوانی در ارتباط با همسر، ناسازگاری خانوادگی .   

  

۴. دستورهای ده گانه برای ترک استمناء و خودارضایی 

اکنون که این حقایق روشن شد،قبل از بیان دستورهای ده گانه  توجه جوانان عزیزی که دچار این عادت شوم جنسی شده‌اند را به چند نکته جلب می‌کنم:

1- نکته‌ی مهمی که مبتلایان باید توجه زیادی به آن داشته باشند؛ این نکته است که، هر زمان تصمیم به ترک و توبه از این گناه خود گرفتند، یقین داشته باشند که خداوند نیز توبه آنان را خواهد پذیرفت و با دیده رحمت و مغفرت به آنان خواهد نگریست. چرا که  خداوند دوست دارد بندگانش از گناهان خود دور شوند و بسوی خوبی روی آورند. بنابراین آن آیات و روایاتی که در اول مطلب ذکر شد یقیناً شامل کسانی که توبه کنند و تصمییم  به ترک بگیرند نخواهد شد. 

2- مطلب مهم دیگری که مبتلایان باید بدانند آن است که این عادت شوم با همه آثار مرگبارش قابل معالجه و درمان است. به گواهی پزشکان متخصص و بسیاری از افرادی که مبتلا بوده‌اند این عادت زشت اگر از طریق صحیح با آن مقابله شود قابل علاج خواهد بود.

جوانان باید بدانند یاس و ناامیدی از معالجه بزرگترین سد راه آنهاست. (دقت کنید)

3- سومین مطلبی که جوانان باید بدانند آن است که برای ترک هر عادت، قبل از هر چیز، نیاز به یک اراده و تصمیمی جدی و محکم هست.

شاید خیلی‌ها این موضوع را یک مسئله ساده تلقی کنند اما ما می‌گوییم بیش از آنچه تصور می‌کنید این موضوع مهم و اساسی و موثر است.

برای اینکه بتوانید یک تصمیم محکم و راسخ بگیرید به عواقب و ضررهای این کار (که ذکر کردیم) خوب بیاندیشید و چندین بار آن را مرور کنید و بعد یک تصمیم راسخ و خلل ناپذیر بگیرید.

 

شاید عده‌ای از مبتلایان این موضوع را مطرح کنند که (ما هم دوست داریم این عادت شوم را ترک کنیم ولی چه کنیم که  قادر به تصمیم گرفتن هم نیستیم و نیروی اراده خود را از دست داده‌ایم و واقعاً قادر به گرفتن تصمیم و اراده نیستیم)

ما در جواب این عده خواهیم گفت[۱۴]: ما به این موضوع توجه داریم ولی شما هم به پاسخ ما کاملاً توجه و دقت کنید:

ما از شما می پرسیم: «آیا هرگز شده در پیش روی پدر و مادر و برادر، دبیر و یا شخص محترم دیگری آشکارا دست به این کار بزنید هر قدر هم (مثلاً) ناراحت باشید؟...

حتماً خواهید گفت: نه.

می‌پرسیم: چرا؟

می‌گویيد: آخر چنین کاری شرم آور است!

می‌گوییم: معنی سخن شما این است؛ چون این کار شرم آور است ما تصمیم گرفته‌ایم در پیش روی آنها انجام ندهیم! این موضوع بخوبی ثابت می‌کند که شما هرگز آنطور که خیال می‌کنید بی‌اراده و بی‌اختیار به سوی این عمل کشانده نمی‌شوید، اگر بی‌اختیار و فاقد اراده بودید برای شما حضور این افراد و عدم آن کوچک‌ترین تفاوتی نداشت!

شما باید بکوشید این «اراده‌ي نیرومند خود» را که در چنین مواردی به کار می‌اندازید به همه جا گسترش دهید، این سرمایه در وجود شما هست پس چرا از آن استفاده نمی‌کنید؟ (شما می‌توانید)

4- چهارمین مطلبی که هست آن است که شاید بعضی‌ها بگویند ما بارها تصمیم گرفته‌ایم که این کار را ترک کنیم ولی تصمیم را شکسته‌ایم.

ما به این افراد خواهیم گفت: «شکستن تصمیم به معنی از بین رفتن همه آثار آن در وجود انسان نیست، همین تصمیم شکسته شده رسوباتی در اعماق دل و روح انسان باقی می‌گذارد و زمینه را برای تصمیم نهایی بیش از گذشته، آماده می‌سازد (دقت کنید).

اجازه بدهید مثالی برای شما بیان کنیم:

«بسیاری از اوقات انسان می‌کوشد با پای خود از کوهی بالا برود و یا با اتومبیل از یک سربالایی تند بگذرد، دفعه اول و دوم و گاهی دفعه دهم عقب گرد می‌کند و نمی‌تواند، ولی آخرین بار موفق می‌شود و از آن می‌گذرد، این سخن به این معنی نیست که در دفعات اول هیچ کاری انجام نداده بلکه هر دفعه که برای عبور از این راه دشوار اقدام نموده و عقب رفته به طور ناخود آگاه یک مقدار آمادگی آموخته و ذخیره کرده و بالاخره در پایان پیروز شده است.»[۱۵]

بنابراین هیچ‌گاه ناامید نشوید، بلکه با یک تصمیم راسخ و آهنین به پیش بروید.

ما در این قسمت ده دستور برای ترک این عادت ذکر کرده‌ایم (این ده دستور – البته با کمی تصرف - بر اساس کتاب مشکلات جنسی جوانان؛ نوشته حضرت آیت الله العظمي مکارم شيرازي می‌باشد) و مطمئن هستیم که اگر کسی یک ماه (فقط یک ماه) دقیقاً طبق این دستورات عمل کند به لطف خدا بر این عادت شوم پیروز خواهد شد پس با عزمی راسخ شروع کنید.

 

 دستورهای ده گانه 

 

1- اجتنباب از هر گونه تحريک مصنوعي

اگر کسي انتظار داشته باشد که هر شب در برابر ماهواره ناظر صحنه‌هاي هوس‌آلود «فيلم هاي سکسي» باشد و همه روز قسمت مهمي از وقت گران‌بهاي خود را به مطالعه «رمان‌هاي عشقي» و تماشاي «عکس‌هاي شهوت انگيز» بگذراند و در کوچه و بازار با ولع تمام به دختران و زنان نگاه کند و اندام آنان را وراندازي کند و با اين همه باز هيچ‌گونه آلودگي پيدا نکند سخت در اشتباه است.

اينگونه «تحريکات مصنوعي» که هيچ‌گونه ضرورتي هم ندارد، مسير فکر هر جواني را ار مسائل اصولي زندگي تغيير مي‌دهد و بسوي مسائل جنسي، آنهم بصورت حاد و طغيان‌گر مي‌کشاند.

شب و روز، آنها را دريک حال اضطراب دائمي عصبي که آثار نامطلوب آن بر تمام وجود آنان سايه خواهد افکند نگه مي‌دارد. ادامه اين تحريکات دائمي بهترين فصول زندگي –يعني دوران جواني – را بر باد مي‌دهد و اعصاب جوانان را در هم مي‌کوبد.

همه جوانان عزيز – مخصوصاً آنهايي که داراي پاره‌اي از عادت‌هاي غلط جنسي هستند - بايد بشدت از اينگونه امور بپرهيزند و آرامش فکري خود را بي‌جهت بر هم نزنند.

براي موفقيت در اين قسمت لازم است سرگرمي‌هاي سالم و مناسبي براي اوقات فراغت خود انتخاب کنند، اين سرگرمي‌ها ممکن است:

ورزش‌هاي فردي و دسته جمعي

پياده‌روي در هواي آزاد

مطالعه کتب سودمند و مفيد

پرورش گل در منزل و به طور کلي کارهاي کشاورزي

کارهاي دستي

شرکت در مجالس علمي و اخلاقي باشد.

 

2- تهيه برنامه فشرده و تمام وقت

جوانان بايد به طور حتم براي تمام شبانه روز خود برنامه تنظيم کنند بطوري که یک ساعت وقت بيکار و بدون برنامه نداشته باشند.

نمي‌گوييم مرتباً درس بخوانند يا کار کنند، بلکه مي‌گوييم اگر تفريح يا ورزش هم دارند برنامه داشته باشند، و يک ساعت، خالي از برنامه نباشد.

جوانان بايد بدانند بزرگترين بدبختي براي يک جوان اين است که وقت‌هاي خالي از هرگونه برنامه داشته باشد. ممکن است جواني بيکار باشد و جوياي کار، اما در عين حال براي شب و روز خود برنامه‌اي تهيه کند، اعم از مطالعه و تفريح و استراحت و مانند آن.

حتي اگر جوانان بتوانند برنامه روزانه خود را کمي بيش از مقدار وقتشان تنظيم کنند بطوري که فکر آنها حتي يک لحظه بيکار به معني واقعي نباشد بهتر است، زيرا اشتغالات فراوان فکري، اثر عميقي در انصراف فکر از عادات شوم دارد.

بسيار ديده شده که افراد معتاد به سيگار در روزهاي تعطيلي چند برابر روزهايي که مشغول کار هستند سيگار دود مي‌کنند، اين تفاوت فاحش، اثر همان اشتغال فکر و اعصاب و بدن به کارهاي مثبت و انصراف از کارهاي بيهوده يا زيان‌آور در ايام غير تعطيلي است.

خلاصه افرادي که گرفتار اعتيادهاي غلط جنسي هستند اگر برنامه‌ی مشغول کننده‌اي براي تمام وقت خود نداشته باشند به آساني نمي‌توانند اين عادت را از سر خود دور کنند، و تهيه چنين برنامه‌اي از موثرترين عوامل ترک اعتياد است. مطمئاً با تهيه چنين برنامه‌اي قسمت مهمي از مشکلات ترک اين اعتياد را پشت سر خود خواهد گذاشت.

 

 3-  توجه مخصوص به ورزش

معروف است ورزشکاران نسبت به مسائل جنسي کم علاقه هستند، چون ورزش مقدار فراواني از انرژي‌هاي بدني و فکري آنها را به خود اختصاص مي‌دهد و طبعا از مسائل ديگر کم مي‌کند.

به همين دليل براي جلوگيري از تحريکات زياد جنسي لازم است جوانان برنامه‌هاي وسيع و متنوع ورزشي انتخاب کنند.

مبتلايان به اين عادت شوم غالبا افرادي گوشه‌گير، منزوي، کم تحرک و خمود هستند و همين گوشه گيري و انزوا و عدم تحرک وضع آنها را تشديد مي‌کند و اگر از اين وضع به کلي در آيند و زندگي خود را با تحرک زياد بياميزند اثر عميقي در بهبود حال آنها و ترک عادتشان خواهد بخشيد.

اينگونه افراد معمولاً اعصاب ضعيف و ناتواني دارند و ورزش‌هاي متنوع و مناسب در تقويت اعصاب آنها فوق‌العاده موثر است.

اين افراد هر چه وقت اضافي دارند بايد به بازي‌هاي گوناگون ورزشي و يا پياده‌روي در هواي آزاد تخصيص دهند تا هم سلامت از دست رفته خود را بازيابند و هم قسمي از انرژي‌هاي جسمي و فکري آنها متوجه اين قسمت گردد.

به همان اندازه که تحرک و ورزش‌هاي فردي و دسته جمعي براي آنها مفيد است، انزوا و به گوشه‌اي خزيدن و در فکر فرو رفتن براي اين قبيل افراد سم مهلک است که بايد به هر قيمتي شده از آن دوري گزينند.

اين توصيه را فراموش نکنيد و آثار معجزه آساي آن را ببينيد، در روز آن قدر ورزش کنيد که خسته شويد و شب هنگام به محض اينکه در بستر آرميديد در خواب عميقي فرو خواهيد رفت و از شر بسياري از خيالات و افکار مضر و کشنده که در اين موقع به سراغ جوانان مي آيد در امان خواهيد بود!

 

4-  بايد عادتي جانشين عادتي گردد

روانشناسان مي‌گويند: براي ترک يک عادت بد حتما بايد سراغ عادت خوب رفت و آن را جانشين عادت بد نمود. مثلا کساني که عادت به قمار دارند و با اينکه تمام زيان‌هاي آن را مي‌بينند و حس مي‌کنند، باز حاضر نيستند آن را ترک گويند، و به گفته خودشان وقت قمار که مي‌رسد نمي‌فهمند چه نيرويي آنها را مانند يک اسير و برده به سوي اين عمل که عقل و وجدانشان آن را محکوم ساخته مي‌کشانند؟!

چنين کساني براي اينکه بر اين عادات غلط پيروز شوند حتما بايد در همان ساعات، بازي صحيحي را (مانند يک مسابقه ورزشي سالم) جانشين قمار کنند تا اين عادت بد به اصطلاح از سر آنها بپرد.

و به عبارت ديگر انرژي خاصي که تحت تاثير انگيزه عادت در آن حال تحريک مي‌گردد به اين سمت کشيده شود و مصرف گردد بدون اينکه هيچ‌گونه واکنش نامطلوبي داشته باشد (دقت کنيد)

در مورد عادات بد جنسي بايد درست در همان ساعاتي که انگيزه آن در مبتلايان توليد مي‌شود به سراغ برنامه خاصي که براي چنين ساعتي از قبل پيش بيني کرده‌اند بروند، به سراغ مسابقه علمي، ورزشي، مسابقه هوش، مطالعه يک اثر جالب، يک ورزش مورد علاقه مانند کوهنوردي، اسب سواري و ... اين کار را آن قدر ادامه دهند که جانشين عادت بد سابق شود.

 

5-  پرهيز مطلق از تنهايي

اينگونه افراد بايد حتما و بدون هيچ‌گونه قيد و شرطي از تنها ماندن به شدت اجتناب و دوري کنند. هرگز تنها نباشند؛ در خانه نمانند، شب در اطاق تنها نخوابند، تنها براي مطالعه به نقاط خلوت نروند. و به محض اينکه در محيطي احساس کردند تنها هستند از آن محيط بيرون بروند.

اينگونه افراد مخصوصا بايد اين نکته را فراموش نکنند که به مجرد اينکه نخستين تحريک را در خود حس مي‌کنند بلافاصله برخيزند و سرگرم کار ديگري شوند. فراموش کردن اين تذکر غالبا گران تمام مي‌شود.

تنهايي، محيط کاملا مساعدي است براي پرورش ميکروب اين اعتياد در فکر هر جوان، و تمام جواناني که مي‌خواهند خوشبخت و سالم و از خطرات عظيم استمناء در امان باشند بايد از تنهايي بپرهيزند.

 

6- ازدواج در نخستين فرصت

اين افراد اگر امکاناتشان اجازه مي‌دهد بايد در نخستين فرصت ازدواج کنند حتي اگر امکانات آنها «تنها» براي انتخاب نامزد (البته نامزد مشروع که عقد شرعي آن اجرا شده باشد) فراهم است بايد اين فرصت را نيز از دست ندهند.

خلاصه ازدواج تاثير قابل توجهي در مبارزه با اين انحراف جنسي دارد و در صورتي که دامنه توقعات را کوتاه و تشريفات زايد و بي‌جا را از آن حذف کنند کاري است بسيار سهل و ساده و آسان، ولي متاسفانه يک سلسله اوهام و قيود غلط، دست و پاي غالب طبقات را _اعم از تحصيل کرده و بي سواد - در اين قسمت بسته است.

بعضي از جوانان معتاد از ازدواج وحشت دارند، ولي اين وحشت کاملاً بي اساس است زيرا با بکار بستن دستورها هم ترک اين اعتياد آسان است و هم پيروزي در تمام مراحل ازدواج و زناشويي.

 

7-   تلقين و تقويت اراده

«تلقين» نيز در مبارزه با اين عادت نقش مهمي را بازي مي‌کند. افراد معتاد بايد مرتبا به خود تلقين کنند که به خوبي قادر هستند اين عادت زشت را ترک گويند.

براي اينکه تلقين در آنها اثر قوي و سريع ببخشد آن طور که يکي از اطباي روانشناس (دکتر ويکتور پوشه فرانسوي) مي‌گويد- بايد تلقين را به صورت زير چندين روز پشت سر هم ادامه دهند- همه روز در محل آرامي که چيزي فکر آنها را بخود مشغول نسازد، فکر خود را متمرکز ساخته و با کلمات شمرده و محکم اين جمله را تکرار کنند: «من به خوبي قادر هستم اين عادت بد را از خود دور کنم، من قادرم»! تکرار اين تلقين ساده اثر عجيبي در تقويت روحيه و ترک اين عادت و هر عادت بدي دارد (مي توانيد آزمايش کنيد).

علاوه بر اين بايد براي تقويت اراده از مطالعه کتاب‌هاي رواني که براي تقويت و رشد شخصيت و تقويت اراده نوشته شده است غفلت نورزند، [۱۶] (به پاورقی 16 مراجعه کنید) زيرا همانطور که دانستيم – و همه معتاداني که موفق به ترک اين عادت بد و ساير اعتيادهاي ناپسند شده‌اند اعتراف دارند - نخستين گام در اين راه «اراده و تصميم» است.

 

8-  پرهيز کامل

از معاشرت و همنشيني با افراد منحرف و مبتلا به اين عادت بد، در همه اوقات مخصوصاً دوران مبارزه، بايد به طور مطلق دوري جست همانطور که از مبتلايان به «وبا» فرار مي‌کنند.

علاوه بر اين بايد زيان‌ها و عواقب دردناک و مرگبار اين عمل را هرگز از خاطر خود دور نگه ندارند و هرگز گوش به سخنان وسوسه انگيز اين و آن ندهند.

نقش معاشران بد و فاسد در ابتلاي به اين انحراف، و ادامه آن، بسيار عجيب است! آنها براي اينکه کمتر احساس گناه و بدبختي کنند سعي دارند افراد ديگري را نيز مبتلاً سازند و به سرنوشت غم انگيز خود گرفتار نمايند، لذا همواره مي‌کوشند با سخنان وسوسه انگيز اين عمل شوم و زشت را لذت بخش و کم ضرر جلوه دهند، ولي جوانان بيدار هرگز در دام وسوسه‌هاي شيطاني آنها نمي‌افتند.

 

9-  تقويت عمومي و رژيم غذايي

داشتن يک رژيم غذايي کامل و سالم که موجب تقويت عمومي بدن گردد نيز در مبارزه با اين عادت که در بسياري از مواقع از ضعف اعصاب سرچشمه مي‌گيرد و يا خود عامل ضعف اعصاب  است تاثير قابل توجهي دارد.

استحمام با آب سرد (البته در مواقعي که وضع هوا اجازه مي‌دهد) و سپس ماساژ دادن بدن با حوله نيز کمک موثري به اينگونه افراد مي‌تواند بنمايد.

همچنين اينگونه افراد بايد به شدت از پوشيدت لباس‌هاي تنگ و چسبان که عامل موثري براي تحريک مصنوعي است بپرهيزد، اينگونه لباس‌ها اصولاً براي همه جوانان زيانبخش و حتي گاه خطرناک است؛ هم به نمو و رشد طبيعي جسم آنها صدمه مي‌زند و هم وسوسه انگيز و تحريک آميز است.

 

10- استمداد از نيروي ايمان و عقايد مذهبي

نيروي ايمان و عقيده مذهبي مي‌تواند بزرگترين کمک را به اين مبتلايان کند و آنها را به زودي از چنگال اين عادت بد نجات بخشد.

اينگونه افراد هرگز نبايد خود را يک فرد نفرين شده و مطرود درگاه خداوند بدانند (با همان توضیحی که در نکته اول گفتیم) بلکه بايدبه لطف خداوند يزرگ کاملا اميدوار باشند و هنگام نماز و پس از نماز که سر به سجده گذاشته و با آفريننده مهربان و بخشنده خود راز و نياز مي‌کنند با تمام دل و جان و با تمام ذرات وجود خويش از او بخواهند که آنها را در ترک اين عادت زشت ياري کند و از چنگال آن برهاند و مطمناً هر گاه با جان و دل به او توجه نمايند، لطف خداوند مهربان به ياري آنها خواهد شتافت و در اين مبارزه حياتي پيروز خواهند شد.

و نيز بايد در همه جا و در همه حال او را حاضر و ناظر بدانند و هرگز به خود اجازه ندهند در پيشگاه مقدس او دست به چنين کار خلافي بزنند.

 

باز می‌گوییم ما اطمينال کامل داريم اگر مبتلايان دستورهاي بالا را دقيقاً (فقط براي يک ماه) به کار ببندند از شر  اين انحراف رهايي خواهند يافت.

 

پاورقی

Masturbation.1

[2] .«جلق» نيز نام ديگر خود ارضايي مي باشد.

[3] . سيد رضا پاک نژاد،اولين دانشگاه و آخرين پيامبر، ج 16، ص 209.

[4] . منظور از کنيز«زنان برده» مي باشد، مشروط به شرائط متعددي که در کتب فقهي آمده و چنان نيست که هر کنيزي به صاحب آن حلال باشد. (آيت الله ناصر مکارم شيرازي با همکاري جمعي از نويسندگان، تفسير نمونه، ج14، ص 199،چاپ اول،انتشارات دارالکتب الاسلاميه،1374).

[5] .آيت الله محمد محمدي ري شهري؛ ميزان الحکمه، ج 12، باب الاستمناء، ح 19048.

[6] . شيخ حر عاملي ؛ وسائل الشيعه، ج 2، ص 131، ح 1709، چاپ اول، موسسه آل البيت قم،1409 ه ق.

[7] . علامه مجلسي؛ بحارالانوار، ج101، ص 30 ، موسسه الوفاء، بيروت- لبنان،1404 ه ق.

[8] .کانت؛ تعليم و تربيت، ترجمه دکتر غلامحسين شکوهي، ص 157، چاپ چهارم، موسسه انتشارات و چاپ  دانشگاه تهران،1374.

[9] . دکتر محمد رضا شرفي؛ دنياي نوجوان، ص 231. مؤسسه فرهنگي منادي تربيت، چاپ يازدهم ـ 1386.

[10] . همان، ص 231.

[1۱]آیت الله العظمی مکارم شیرازی، مشکلات جنسی جوانان، ص 139-141 .

[۱۲]همان

[۱۳]همان ،ص 139

[۱۴]برگرفته از مشکلات جنسی جوانان

[۱۵]آیت الله العظمی مکارم شیرازی، مشکلات جنسی جوانان، ص 156

[۱۶]کتاب «معجزه اراده» نوشته نورمن وینسنت پیل، ترجمه وجیهه آزرمی از انتشارات انجمن اولیا و مربیان کتاب مناسبی می‌باشد. همچنین کتاب «راه غلبه بر نگرانی ها و نا امیدی ها» نگارش محمد جعفر امامی از انتشارات نسل جوان .

 

منبع : صراط مستقیم

نوشته شده توسط ســعــیــد در یکشنبه بیستم تیر 1389 ساعت 12:17 | لینک ثابت |